استرس

نمونه سوال و آزمونك

استرس

تا 30 درصداز افت تحصيلي دانش‌آموزان به دليل اضطراب است!

 

اضطرابي كه مستقيم وارد كارنامه‌ها مي‌شود

سر جلسه امتحان هر چه به مغزش فشار مي‌آورد تا جواب سوالي را كه روز قبل بارها آن را مرور كرده بود به خاطر بياورد تلاشش به جايي نمي‌رسد و مايوس و عصبي برگه را با مطالبي نامربوط پر مي‌كند و آن را به دست مراقب سالن مي‌دهد و از جلسه امتحان خارج مي‌شود اما همين كه پايش را بيرون مي‌گذارد يكي‌يكي جواب‌ها به ذهنش هجوم مي‌آورد و او را عصبي‌تر و مضطرب‌تر از قبل مي‌كند.  

سرويس اجتماعي برنا ، مردمك چشمانش به سرعت روي كلمات كتاب حركت مي كنند اما هر چه بيشتر مي خواند كمتر در ذهنش جا مي گيرد. سعي مي كند كه مطالب را حفظ و خود را براي امتحان فردا آماده كند. در اين روزها قول خريدMP4 برايش بهترين و شايد جذاب ترين انگيزه اي باشد كه او را مقابل كتاب و دفترهايش مي نشاند اما وقتي كه صفحات كتاب را ورق مي زند حجم مطالب، اضطراب و فراموشي كه ناخواسته گريبانگيرش شده است اين هديه بيشتر و بيشتر از او دور مي شود زيرا تنها در صورت كسب معدل بيست به خواسته اش مي رسد، با وجود اينكه فردا امتحان نهايي دارد اما قادر به جمع و جور كردن ذهنش نيست و هر چند دقيقه يك بار افكارهاي مزاحم گريبانش را مي گيرد يا هر نيم ساعت يك بار به دستشويي مي رود.
***
در سر جلسه امتحان هر چه به مغزش فشار مي آورد تا جواب سوالي را كه روز قبل بارها آن را مرور كرده بود به خاطر بياورد تلاشش به جايي نمي رسد و مايوس و عصبي برگه را با مطالبي نامربوط پر مي كند و آن را به دست مراقب سالن داده و از جلسه امتحان خارج مي شود اما همين كه پايش را بيرون مي گذارد يكي يكي جواب ها به ذهنش هجوم مي‌آورد و او را عصبي تر و مضطرب تر از قبل مي كند.
***
ماه امتحان(دي و خرداد) براي والديني كه بچه مدرسه اي دارند سراسر اضطراب و استرس و براي دانش آموزان پر از تنش هاي روحي و رواني است كه با شب بيداري، پر خوري، كم خوري و كاهش وزن همراه است.
اسم امتحان حتي فارغ التحصيلان را نيز دچار اضطراب مي كند چه برسد به دانش آموزاني كه براي كسب نمره بهتر فشار خانواده ها را نيز تحمل مي كنند.
عباسي مادر يكي از دانش آموان مقطع راهنمايي در اين رابطه مي گويد: وقتي كه امتحان ها شروع مي شود ناخواسته استرس به سراغم مي‌آيد.


بخوان تا براي خودت كسي شوي


"بخوان" كلمه آشنايي است كه دانش آموزان در شب هاي امتحان از زبان والدين شان مي شنوند و از امتحان غول مي سازد كه دهان باز كرده تا آن ها را ببلعد.
اضطراب حالت رايجي ميان دانش آموزان در شب هاي امتحان به خصوص در امتحان هاي نهايي و كنكور است كه معمولا تا دريافت نتايج ادامه پيدا مي كند.
دانش آموزان در شب امتحان گاهي از شدت اضطراب دچار حالت هايي هيجاني ناخوشايند و مبهم همراه با پريشاني، هراس، تپش قلب، تعرق، سردرد، بي قراري و تكرر ادرار مي شوند كه به مرور در آينده تاثيرات منفي را براي فرد مي آورد.
اضطراب شب امتحان نه تنها در بين دانش آموزان متوسط و ضعيف بلكه بين دانش آموزان زرنگ نيز شايع است، وقتي كه يك دانش آموز توانايي ها و استعدادهاي خود را دست كم مي گيرد دچار تنش مي شود.
اضطراب براي امتحان تا حدي يك امر طبيعي است و باعث افزايش تلاش و كوشش فرد مي شود ولي وقتي از حالت تعادل خارج شود باعث مشكلات روحي و جسمي در آينده مي شود.
امتحان امتحان است و فرقي نمي كند كه امتحان عادي باشد يا امتحان هاي سرنوشت سازي مانند امتحان نهايي و كنكور، چون در هر صورت با ترس و دلهره همراه است و همه افراد اين حالت را در زمان تحصيل خود تجربه كرده اند.
  افت تحصيلي بدليل اضطراب است
15 تا 30 درصد دلايل افت تحصيلي در ميان دانش آموزان بدليل اضطراب و استرس دانش آموزان در سر جلسه امتحان است.
تا به حال اين اتفاق برايتان افتاده است كه همه مطالب امتحان را بلد هستيد اما فكر مي كنيد كه ذهن تان خالي است و هيچ نمي دانيد و وقتي برگه امتحاني را مي بينيد تمام آموخته هايتان از ذهن تان خارج مي شود و وقتي از سر جلسه امتحان خارج شديد يكي يكي جواب ها جلوي چشم تان رژه مي رود همه اين ها بدليل استرس و اضطراب قبل از امتحان است.
چرا مضطرب مي شويم
هنگامي كه جلوي هر سوالي بارم نمره نوشته مي شود دانش آموز با پاسخ ندادن يك سوال دو نمره اي قادر به ارائه پاسخ هاي مناسب براي مابقي سوال ها نيست و سراسر امتحان در تنش مي گذرد.
غلامرضا عليزاده جامعه شناس در گفت و گو با برنا، با اشاره به عواملي كه در جامعه باعث تشديد استرس در دانش آموزان مي شوند، مي گويد: دانش آموزان به ويژه فرزندان خانواده هاي طبقه هاي متوسط به بالاي جامعه در ايجاد استرس در فرزند دانش آموزشان نقش مهمي را ايفا مي كنند. www.zibaweb.com
وي بيان مي كند: دانش آموزاني كه در معرض استرس و اضطراب امتحان قرار دارند مطالب درسي شان را فقط تا پايان امتحان به خاطر مي سپارند به همين خاطر مهارت هاي زندگي را نمي آموزند.
عليزاده ادامه مي دهد: نوع برخورد بعضي خانواده ها با امتحان فرزندشان آن ها را بيشتر دچار استرس مي كند، اينگونه خانواده ها همه نگراني هاي ناشي از موفقيت نشدن احتمالي دانش آموزان به آن ها انتقال مي دهند.
وي مي افزايد: نگراني و استرس در درازمدت باعث افزايش فشارهاي عصبي در فرد مي شوند.
عليزاده مي گويد: در اين گونه خانواده ها هدف اصلي از تحصيل فقط كسب نمره بالا است و براي اينكه فرزندشان به سطح توقع آن ها دست پيدا كند به آن ها بيشترين فشار را وارد مي كنند كه خود عاملي براي افت تحصيلي در ميان فرزندان مي شود.
وي ذكر مي كند: رفتارهاي دلسوزانه و نسنجيده والدين بر روي فرزندان آثار منفي باقي مي گذارد.
عليزاده بيان مي كند: معلمان و متوليان علوم آموزشي با ايجاد جو شبه پليسي در امتحانات و مستقر كردن مراقبان و ناظران امتحان ها كه با چهره هاي درهم رفته نظاره گر امتحان ها هستند خود به سنگيني فضاي امتحان و استرس هاي ناشي از آن مي افزايد به ويژه تعداد سوالات محدود با نمرات بالا اين اضطراب را افزايش مي دهد.
عليزاده مي گويد: خانواده ها نبايد دل نگراني هاي خود را به فرزندان شان منتقل كنند ضمن اينكه متوليان آموزشي نيز بايد محيطي آرام و بدور از تنش را براي برگزاري امتحان دانش آموزان فراهم كنند.
وي ادامه مي دهد: اضطراب هاي دوران تحصيل باعث كاهش تمايل فرد به ادامه تحصيل در مقاطع بالاي علمي مي شود.
اضطراب در زمان امتحان فشارهاي رواني را در پي دارد
عوامل فردي و شخصيتي، عوامل آموزشگاهي و اجتماعي مانند اضطراب عمومي، پايين بودن اعتماد به نفس و عوامل خانوادگي از جمله عوامل ايجاد اضطراب در زمان امتحان است.
محمد احمدي روانشناس در گفت و گو با برنا با اشاره به اينكه اضطراب امتحان گاهي به دو صورت در دانش آموز ظاهر مي شود، مي گويد: گاهي اضطراب بيش از حد دانش آموز براي امتحان باعث ايجاد حالت هاي جسمي مانند: تهوع، اسهال و استفراغ شده و فرد را از حضور در سر جلسه امتحان محروم مي كند.
وي بيان مي كند: گاهي اضطراب توسط دانش آموز تا سر جلسه امتحان كنترل مي شود اما بدليل اضطراب در سر جلسه امتحان سوالات را جابه جا و نامربوط جواب مي دهد.
اين روانشناس با بيان راهكارهاي كاهش اضطراب در سر جلسه امتحان ادامه مي دهد: بهترين تكنيك كاهش اضطراب دانش آموز در سر جلسه امتحان حذف فشار و كاهش تاكيد بيش از حد خانواده ها به دانش آموز به خصوص در شب هاي امتحان است زيرا اين فشارها انرژي منفي را به دانش آموز منتقل مي كند كه تا بعد از امتحان نيز به همراه وي است.
احمدي با اشاره به زمينه هاي پيشگيري از اضطراب دانش آموز در سر جلسه امتحان ذكر مي كند: توكل به خدا، داشتن برنامه اي منظم از اول سال براي فراگيري دروس، حفظ آرامش، مشورت با يك مشاوره، تمرين دروس، ايمان به توانايي و استعدادش، دوري از محرك هاي نامطلوب به ميزان زيادي قابل پيشگيري است.
وي با بيان اينكه بسياري از استرس ها بيروني است، بيان مي كند: انتظاراتي كه خانواده و اطرافيان از دانش آموز دارند اضطراب و تنش فرد را در زمان امتحان افزايش مي دهد.
اين روانشناس با بيان اين كه والديني كه بيرون سالن امتحان منتظر دانش آموز مي نشينند نيز باعث افزايش استرس در فرد مي شوند،مي گويد: رفتارهاي والدين به خصوص در شب امتحان باعث كاهش راندمان فرد مي شود.
احمدي با بيان اين مطلب كه اضطراب دانش آموز باعث كاهش 70 تا 100 درصدي كارائي وي در سر جلسه امتحان مي شود، بيان مي كند: فرد تحت تاثير فشارهاي رواني كارائي مناسبي براي پاسخگويي به جواب ها ندارد.
وي با بيان اين مطلب كه فرزندان خانواده هاي نابهنجار بيشترين استرس را در زمان امتحان تجربه مي كنند، ادامه مي دهند: فرزندان خانواده هايي كه در زندگي خود برنامه منظمي و درآمد كافي در اختيار ندارند بيشتر در معرض اضطراب قرار مي گيرند.
احمدي با اشاره به نقش اولياء مدرسه در كاهش اضطراب دانش آموزان بيان مي كند:

 هر چقدر محيط آموزشي با نشاط تر و با برنامه منظمي اداره شود استرس دانش آموزان در زمان امتحان كمتر مي شود.
اضطراب در زمان امتحان كورتيزول بزاقي و نبض كودكان را افزايش مي دهد
در تحقيقي كه احمد عليپور دانشيار گروه روانشناسي دانشگاه پيام نور تهران بر روي 100 دانش آموز مقطع پنجم ابتدايي انجام داده است آمده كه امتحانات نهايي به عنوان منابع استرس زا كورتيزول بزاقي و نبض كودكان را افزايش داده كه اين افزايش تحت تاثير شخصيت، افزايش نبض و جنسيت كودكان است.
همچنين امتحانات نهايي به عنوان عوامل استرس زا IgA بزاقي كودكان را بدون توجه به جنسيت و اضطراب امتحان كاهش مي دهند.
دانش آموزان ضمن اينكه همه تلاش خود را براي كسب نمره قبولي كسب مي كنند بايد به اين امر نيز توجه كنند كه حتي اگر سر جلسه امتحان همه جواب ها را نيز فراموش كنند دنيا به آخر نمي رسد و فرصتي براي جبران آن دارند.http://nooroozy.blogfa.com

 

************************************

رقابت براي نمره بيست و ارزشيابي توصيفي

 

سيد حبيب قاآني
طرح ارزشيابي توصيفي از سال تحصيلي 83-82 به صورت آزمايشي در 25 كلاس درس در كل كشور آغاز شد. اين طرح در شرايطي مطرح شد كه سياستگذاران نظام آموزشي از سالهاي دهه هفتاد به دنبال بهبود كيفيت آموزش بودند و خرده نظام ارزشيابي را از نقاط ضعف نظام آموزشي مي دانستند. آنها بر اين باور بودند كه ارزشيابي موجود مشكلات جدي را در خود دارد و نيازمند اصلاح ساختار است. در چنين وضعيتي طرح ارزشيابي توصيفي با هدف حذف مقياس كمي "نمره درسي" و تغيير آن به مقياس كيفي در سه سال به صورت آزمايشي در 600 كلاس دوره ابتدايي به اجرا درآمد. امسال قرار است طرح از سوي پژوهشكده تعليم و تربيت به شوراي عالي ارايه شود تا در صورت صلاحديد به صورت اجباري اجرا شود. ما در اين مصاحبه سعي بر روشن نمودن اذهان والدين دانش آموزان درباره وضعيت فعلي و چند و چون اين طرح داريم تا در زمان اجرا با مشكلات كمتري مواجه گردد. به همين منظور با دكتر حسين احمدي، مدير كل آموزش و پرورش دوره ابتدايي به گفتگو پرداخته ايم كه حاصل آن را مي خوانيد


٭ آموزش و پرورش با چه هدفي تصميم به حذف نمره و جايگزيني ارزشيابي توصيفي گرفت؟


٭٭ شوراي عالي در سال 81 مصوبه اي را تصويب كرد كه به دفتر ارزشيابي تحصيلي سابق اجازه داد كه طرحي براي تغيير مقياس ارزشيابي تحصيلي طراحي و اجرا نمايد. دفتر ارزشيابي تحصيلي هم طرحي را تحت عنوان ارزشيابي توصيفي تدوين و به تصويب كميته معين شوراي عالي رساند و اجازه سه سال اجراي آزمايشي آن را گرفت. اين طرح در سال تحصيلي 83-82 در دويست كلاس و در سال تحصيلي 84- 83 در پانصد كلاس و در سال 85-84 نيز در هزار كلاس به صورت آزمايشي اجرا شد. پژوهشكده تعليم و تربيت مسؤول ارزشيابي اين طرح است. ارزشيابي توصيفي در واقع الگوي كيفي است كه تلاش براي رسيدن به عمق و كيفيت يادگيري  همه جوانب دانش آموزان را مورد توجه قرار داده است و در واقع توصيفي از وضعيت يادگيري دانش آموزان را ارايه مي دهد كه اين توصيف موجب اصلاح و بهبود و توسعه مهارتها، دانشها و نگرشهاي دانش آموزان مي شود. ما احساس كرديم در دوره ابتدايي و راهنمايي سايه سنگين امتحان بر تمام كلاسهاي تربيتي مدرسه افكنده شده است و نتيجه آن اين است كه اگر نگاهي به كنكور داشته باشيم مي بينيم كه تأثير دروس امتحاني كه در كنكور وجود دارد باعث شده برخي مديران حتي در دوره ابتدايي هم كلاسهاي آمادگي براي كنكور داير نمايند، يعني هدفي كه ما در تعليم و تربيت داريم فراموش شده و امتحانات وسيله اي براي سنجش دانش دانش آموزان براي ورود به كنكور شده است. خارج از اين مسأله امتحانات عوارض زيادي از نظر روحي و رواني به بار مي آورد و باعث خارج شدن اضطرابها از حد طبيعي در دانش آموزان شده بود. حتي در مواردي نمره وسيله تهديد دانش آموز از سوي معلم نيز قرار مي گرفت، كه در نهايت باعث ترس از امتحان و مدرسه در دانش آموز و عامل فرار وي از آن مي گشت. همچنين وجود امكان تقلب در امتحانات باعث ضايع شدن حق دانش آموزان و مشخص نبودن سطح يادگيري آنها مي باشد. اين عوامل و مسايل باعث روي آوردن ما به سمت اجراي طرحي براي كاهش يا حذف اين گونه موارد شد كه از سال 83-82 با نام طرح ارزشيابي توصيفي به صورت آزمايشي به اجرا درآمد زيرا كه ما معتقديم امتحان مانع بروز خلاقيت در دانش آموزان مي باشد.


٭ آيا طرح ارزشيابي توصيفي، اين توان را داراست تا اين كمبودها و مسايل را رفع سازد؟


٭٭ اجازه بدهيد براي پاسخ به اين پرسش به چند ويژگي ارزشيابي توصيفي اشاره كنم؛ ارزشيابي توصيفي بدين معني است كه ما از نمره دادن و ايجاد رقابت در بين دانش آموزان پرهيز مي كنيم و اعتقادمان اين است كه ارزشيابي، ابزاري براي يادگيري است كه با آن در تعامل است يعني دانش آموزان بر اساس فعاليتهاي يادگيري كه انجام مي دهند مورد ارزيابي قرار مي گيرند، نكته دوم اين كه بازخوردي كه در مسير آموزش از سوي دانش آموز ديده مي شود باعث قرار گرفتن لحظه لحظه عملكرد و نتايج وي در نزد معلم مي شود و مي توان به راحتي نقاط قوت و ضعف را شناسايي و مورد توجه قرار داد، حتي برخي پژوهشها نشان داده كه بازخورد عامل مؤثري در بهبود عملكرد يادگيرنده است. اين بازخورد در يادگيري فرد دو تأثير دارد، اول اين كه روند يادگيري دانش آموزان را در جهت مطلوب ساماندهي مي كند و همچنين انگيزه را براي يادگيري افزايش مي دهد، از ديگر ويژگيهاي ارزشيابي توصيفي، كيفي بودن آن است و اين باعث مي شود دانش آموزان وقتي كه از نمره دوري مي كنند از وضعيت يادگيريشان مطلع شوند و از اضطرابهاي نمره اي فاصله بگيرند. ما در ارزشيابي توصيفي به عملكرد فرد توجه مي كنيم يعني ما فقط با يك عدد ذهنيات دانش آموز را اندازه نمي گيريم بلكه بر اساس نحوه فعاليت و عملكرد دانش آموزان مورد آزمايش قرار مي گيرند و نكته آخر اينكه در اين ارزشيابي تمام ابعاد شخصيت دانش آموز مورد توجه قرار مي گيرد و بر اساس آن والدين از تمامي ويژگيهاي رفتاري، آموزشي و علمي فرزندشان مطلع مي شوند.
٭ مهمترين محورهاي اجراي اين طرح شامل چه مواردي مي شود؟
٭٭ ارزشيابي توصيفي در پنج محور در نظام ارزشيابي موجود تغييراتي را ايجاد مي كند. اولين مورد در سطح مقياس است. يعني مقياسي كه ما در ارزشيابي كمي داريم، عددي است ولي در ارزشيابي توصيفي مقياس ما رتبه اي است كه داراي سه رتبه "در حد انتظار"، "نزديك به انتظار" و "نيازمند تلاش بيشتر" است. در اين طرح به جاي آزمونهاي پاياني يا همان امتحان از رويكرد ارزشيابي تكويني استفاده مي كنيم، به اين صورت كه معلم پيوسته در حين فرايند ياددهي و يادگيري از وضعيت دانش آموز اطلاعاتي به دست مي آورد و به آنها كمك مي كند كه بهتر ياد بگيرند. ما در حقيقت با اين تغيير معلم را از مقابل دانش آموز به كنار او مي آوريم.
٭ آيا در سال جديد تحصيلي اين طرح به صورت اجباري اجرا خواهد شد؟
٭٭ در حال حاضر سه سال از اجراي آزمايشي اين طرح مي گذرد و قرار بر اين است كه در شهريور ماه در خصوص گسترش طرح تصميم گيريهايي صورت بگيرد، متولي اصلي كار براي ارزش گذاري و قانون گذاري در آموزش و پرورش شوراي عالي آموزش و پرورش است كه اين شورا بر اساس نظرات پژوهشكده، خود در خصوص اجرا يا اجرا نشدن تصميم گيري مي نمايد. من در اين مورد اطلاع دقيقي ندارم! ولي مي توان گفت بر اساس نتايجي كه به دست آمده اين طرح استمرار خواهد يافت ولي اين كه امسال اجباري خواهد بود يا خير، هنوز معلوم نيست؟! ما به دنبال گسترش و فرهنگ سازي اين طرح هستيم.
٭ در دوره آزمايشي اين طرح چه تعداد دانش آموز تحت پوشش قرار داشتند؟
٭٭ ما در دوره پايلوت كلاسهاي اول تا سوم را كه حدود 30 هزار دانش آموز در هزار كلاس در سطح كشور مي شدند را تحت پوشش قرار داديم منتهي هنوز چهارم و پنجم وارد دوره آزمايشي نخواهند شد. ما بيشترين توانمان بر اين است كه براي اين سه پايه فرهنگ سازي نماييم تا معلمان و والدين دچار مشكل نشوند.
٭ والدين هميشه بر اساس نمره سطح دانش فرزندانشان را مي سنجيدند اما با حذف نمره در اين طرح چگونه خانواده ها از كم و كيف سطح يادگيري مطلع شوند؟
٭٭ اجراي اين طرح به معني حذف كامل نمره يا آزمون نيست! اما به طور مثال در دروس پايه ابتدايي اين طور نيست كه تمامي ملاكها بر اساس نمره سنجيده شود به عنوان مثال ياد گرفتن اعداد يك تا نه نياز به نمره ندارد بلكه بايد يادگيري دانش آموز سنجيده شود در اين طرح به دانش آموزان كارنامه ارايه خواهد شد كه در آن به جاي نمره به والدين گزارش داده مي شود كه فرزند شما شمردن اعداد از يك تا نه را فرا گرفته يا در يادگيري ضعيف بوده است كه بايد در اين حوزه سعي و تلاش بيشتري انجام دهد و در واقع والدين از اين طريق با وضعيت يادگيري فرزندشان آشنا مي شوند.
٭ آيا جريان ارزشيابي توصيفي باعث اعمال سليقه معلم و يا قوت بخشيدن به احتمال وجود مسايلي همچون پارتي و رشوه گيري نمي شود؟
٭٭ اين احتمال در همه جا وجود دارد، اما چون در ابزارهاي ارزشيابي مواردي وجود دارند كه تغييرات واقعي در رفتار دانش آموزان را مورد توجه قرار مي دهند و تمامي آنها را ثبت و نگهداري مي كنند اين مشكلات كمتر رخ خواهد داد. به هر حال ما بايد به معلمانمان اعتماد كنيم و اين مسأله را بپذيريم كه مهمترين فرد در تصميم گيري در خصوص دانش آموزان معلمان هستند چون بيشترين اطلاعات را از آنها دارند.
٭ در اين طرح معلمان چه شاخصه هايي را براي رتبه بندي مدنظر قرار مي دهند و آنها تا چه ميزان نسبت به اجراي اين طرح توجيه شده اند؟
٭٭ ما در طرح جديد از معلمان خواسته ايم به جاي دادن نمره به درس "بخوانيم و بنويسيم" انتظارات خود را از درس مدنظر قرار بدهند. ملاك ما براي اين درس خواندن درست دانش آموز است، در اين ميان نشانه هاي درست خواندن در راهنمايي ارزشيابي توصيفي ذكر شده است و معلم مي داند كه نشانه هاي درست نوشتن و خواندن چيست. اگر اين موارد محقق بود آن دانش آموز در حد انتظار است.اما در پاسخ به بخش دوم سؤالتان بايد بگويم ما چندين كارگاه براي معلمان داشته ايم. در حال حاضر معلماني كه از سال اول جزو طرح شدند با امسال چهار دوره آموزشي را طي كرده اند و معلمان جديدي كه در استانها به ما ملحق مي شوند برايشان دوره هاي سي ساعت همراه با كتاب و جزوه تعيين شده است.
٭ آيا مقوله رتبه بندي در اين طرح به نحوي همان وضعيت نمره را به خود نمي گيرد؟
٭٭ سؤال بسيار خوبي است، ما به معلمانمان در اجراي اين طرح گفته ايم كه در حين فرآيند يادگيري به بچه ها رتبه ندهند، چون تحقيقات نشان داده كه رتبه دادن به بچه ها در حين آموزش باعث قطع و يا حتي متوقف شدن فرآيند يادگيري مي شود. پيشنهاد ما اين بوده كه بازخورد توصيفي به بچه ها به جاي رتبه ارايه شود و اين مقياس فقط در كارنامه كه در دو نوبت به دانش آموز داده مي شود، تعيين شود.
٭ تكليف دانش آموزاني كه در اين طرح موفق به رسيدن به حد انتظار نمي شوند، چيست؟
٭٭ وقتي ارزشيابي در خدمت يادگيري است در واقع اين ارزشيابي براي اين صورت مي گيرد كه به بچه ها كمك شود عملكردشان بهتر شود. معلم با اين روش ضعف دانش آموزان را شناسايي مي كند و براي آن راهكار ارايه مي دهد. در اين طرح معلم به همراه والدين سعي در جبران ضعفهاي دانش آموزان مي كند.در صورت عدم جبران موكول به تابستان مي شود كه در اين فصل دانش آموزان فقط در قسمتي كه ضعف دارند كار مي كنند و دوباره مورد ارزشيابي معلم قرار مي گيرند.
٭ آيا دانش آموز در شرايط ضعيف به پايه هاي بالاتر خواهد رفت؟
٭٭ ما در اين طرح مردودي داريم. منتهي اصل بر مردودي نيست! در حالي كه در نظام گذشته مردودي يكي از اصول آموزش بود، ما در اين طرح اصل بر قبولي دانش آموز گذارده ايم و براي آن در طول سال سعي در رفع نقاط ضعف دانش آموز خواهيم داشت.
٭ آيا دانش آموزاني كه در يك رتبه قرار مي گيرند، با وجود تفاوتها، باز هم از لحاظ آموزشي در يك سطح قرار دارند؟
٭٭ اين مسأله وجود دارد كه دانش آموزان داراي تفاوتهايي هستند ولي هدف ارزشيابي در اين طرح در واقع در خدمت قرار گرفتن ارزشيابي براي يادگيري است. ما نمي خواهيم دانش آموزان را رتبه بندي كنيم زيرا اين رتبه بندي از عوارض جانبي ارزشيابي است. طبق گزارشي كه معلمان در طي دو سه سال اخير به ما داده اند رتبه بندي در اين طرح براي دانش آموزان مهم نيست، زيرا فاصله رتبه ها بسيار كم است. در طرح ارزشيابي براي ما يادگيري بهتر دانش آموزان مهم است، ما با اين طرح مي خواهيم دانش آموزان در آرامش خاطر و بدون استرس آموزش ببينند.
٭ شما وضعيت را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
٭٭ ما در اين سه سال نتايج مثبتي از اجراي طرح آزمايشي به دست آورده ايم و در انتظار آن هستيم كه شوراي عالي گزارش پژوهشكده را دريافت و نظر خود را اعلام كند. به هر حال اين طرح برخلاف تصور برخي افراد با هدف توليد يك نسخه بومي براي كشورمان انجام پذيرفت و ما معتقديم اين طرح در صورت تصويب طي يك مرحله درازمدت با بسترسازيهاي مناسب اندك اندك در بدنه نظام آموزشي استقرار پيدا كند.www.zibaweb.com
٭ آيا اين طرح الگوي خارجي نداشته است؟
٭٭ ما الگوي خارجي بدين شكل كه به كشوري برويم و از آنجا الگو بگيريم نداشته ايم، ولي واقعيت اين است مطالعاتي كه ما به صورت علمي و عملي انجام داده ايم نشان مي دهد كه بسياري از كشورها اين تغييرات ما را در نظام آموزشي خود انجام داده اند.
٭ به عنوان آخرين سؤال بفرماييد اعتبار مورد نياز براي اجراي رسمي طرح چه ميزان خواهد بود؟
٭٭ اعتبار مشخصي ندارد و استانها اعتبارات مشخصي براي خودشان دارند. ما امسال حدود 200 ميليون تومان را پيش بيني كرده ايم

 

http://www.qudsdaily.com

*******************************

رابطه معني‌دار سردرد و مقطع تحصيلى       

 

پژوهشي كه در دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي زاهدان انجام شده است نشان مي دهد كه ارتباط معنى دارى بين نوع سردرد و مقطع تحصيلى دانشجويان وجود دارد.

به گزارش برنا، علي تاجيك قنبري در پايان نامه خود با عنوان "بررسي شيوع ميگرن در دانشجويان پزشكي علوم پايه و كارورزان دانشگاه علوم پزشكي زاهدان" تصريح كرده است: تجزيه و تحليل داده ها نشان داد در نمونه مورد بررسي شامل 210 دانشجوي پزشكي شامل 94 نفر مرد و 116 نفر زن؛ در مجموع 5/90درصد افراد شامل8/88 درصد كل خانم ها و 6/92درصد مجموع آقايان، سردرد را تجربه كرده بودند و 2/26درصد افراد، سردرد عودكننده داشته اند.

همچنين اين پژوهش نشان مي دهد كه 14/7 درصد افراد مورد بررسي، مبتلا به ميگرن بودند و متوسط سن شروع ميگرن شايع، كلاسيك و سردردهاى غيرميگرنى به ترتيب 87/19، 75/19 و 95/20 سال بود.

به گزارش برنا، نتايج اين پژوهش نشان مي دهد كه 80 درصد سردردهاى ميگرنى متوسط و در 20 درصد موارد شديد بودند، در حالي كه سردردهاي غيرميگرنى در 5/52 درصد موارد خفيف، 5/42درصد موارد متوسط و پنج درصد موارد شديد بودند. همچنين متوسط فركانس سردرد عودكننده در كل افراد با سردرد راجعه، 9/68 بار در سال بود.

در اين مطالعه، ارتباط معنى دارى بين ابتلا به ميگرن و جنسيت افراد يافت نشد. ولى بين نوع سردرد و مقطع تحصيلى، ارتباط معنى دارى وجود داشت.

اين پژوهش پيشنهاد كرده است: با وجود فاكتورهاى استرس زا و شيوع ميگرن در گروه دانشجويان مورد بررسي آموزش تكنيك هاى غلبه بر استرس به دانشجويان ييشنهاد شود.

 

اين مطالعه توصيفى و مقطعى تقسيم بندى سردرد افراد براساس معيارهاى انجمن بين المللى سردرد صورت گرفت، به گونه اى كه نمونه ها به سه گروه مبتلا به سردرد ميگرنى، مبتلا به سردردهاى غيرميگرنى و افراد بدون سردرد تقسيم شدند.

شايان ذكر است، سردرد شايعترين حالت دردناكى است كه انسان با آن روبرو مى شود. ميگرن يكى از انواع شايع سردرد راجعه مى باشد كه همه ساله باعث زيان هاى اقتصادى و اجتماعى فراواني مي شود.http://www.farhangiannews.ir

 

مبع:     ww.zibaweb.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.